Opravit? Vyměnit? Nebo namontovat válec o vyšším obsahu?
V tomto pořadí se tyto otázky občas vyskytnou u majitelů skůtrů s nižším obsahem, tzn. od 50 ccm až do 125 ccm, u kterých se pokazil válec nebo cokoliv kolem něj. A proč právě u nich? Důvodem je snaha dosáhnout za relativně nízkou cenu, bez nutnosti větších úprav a znalostí mechanismu a fungování motoru a všeho, co je s ním nějak spojeno, vyššího výkonu.
A proč ty tři otázky na začátku?
Je to jednoduché.
Opravit – dojde k poškození některé z částí motoru (válec, píst, ložiska, kroužky, atd.) a jednom z možností, jak to dát dopořádku, je oprava/výměna poškozené součástky nebo, v případě přidřeného nebo jinak poškozeného válce, provedení výbrusu (pokud je stav takový, že tento zásah lze provést) a výměna pístu/kroužků.
Vyměnit – dojde ke stejné situaci, ale poškození je buď velké nebo majitel chce použít kvalitnější součástky, aby se této situaci v budoucnosti vyhnul. Někdy se totiž stává, že původní originální válec není v pořádku a časem se začnou vyskytovat problémy.
A namontovat válec o vyšším objemu – v tomto případě majitel chce získat vyšší výkon při relativně nízkých nákladech a při zachování většiny původních součástek (mimo válec, píst, kroužky, karburátor, atd.). U 50 ccm se zvyšuje obsah na 70-90 ccm, kdy ve většině případů lze použít původní hlavu válce i ostatní díly, vymění se pouze válec se vším, co k němu patří + většinou i karburátor za větší, aby byl schopen „nakrmit“ tento vyšší objem. Je možnost ho tzv. „přetryskovat“, tzn. dát trysku do karburátoru o větším průměru, než je ta původní, ale to se doporučuje spíše u litinových válců, než u NiSi – nikasilových. U 125 ccm je to pak obsah 150, případně 175 ccm, kde je to obdobné. Při takových úpravách se občas vyměňuje vzduchový filtr za tzv. „open filtr“. Jde totiž o to, že kvůli dostatku paliva se mění nejen tryska v karburátoru nebo celý karburátor za větší, ale taktéž se musí zajistit dostatečný přísun vzduchu. A to originální filtry vzhledem k jejich velikosti a množství vstupujícího vzduchu do nich často nejsou schopny zajistit. Proto se dělají do airboxu buď větší otvory nebo se mění za onen „open filtr“, což je obdoba klasického filtru, která ale není uzavřena v žádné „plastové krabici“, ale ve formě papírového filtru ve tvaru kuželu apod. je namontována přímo vstup vzduchu. Výhody tohoto řešení a nevýhody? Výhodou je zajištění dostatečného množství vzduchu do motoru a tím pádem nedochází k jeho „dušení“ za jízdy. Nevýhodou je pak, hlavně u onoho „open filtru“ vyšší znečišťování a náchylnost k jeho poškození (není nijak chráněn) nebo zničení při dešti. Taktéž je vyšší možnost zanesení nečistot do vzduchového systému, čemuž by sice z podstaty filtr měl zabránit, ale při i drobném poškození, kterého si nemusíme hned všimnout, to není nemožné. Navíc se výrazně zkracuje interval výměny filtru, protože už z principu je více a rychleji znečištěn a navíc díky tomu (v případě open filtru), že je papírový, nelze jej, na rozdíl od vložky do airboxu, který tvoří „molitan“, doplněný o vhodný postřik pro něj, vymýt ve vodě a tento postřik na něj opakovaně aplikovat. Tímto se zvedají i náklady při jeho použití.
Výhody a nevýhody tohoto kroku?
Výhody jsou: vyšší výkon, lepší jízda v kopcovité krajině, menší nutnost jet na „plný plyn“ moc často, neboť k dosažení požadované rychlosti je zapotřebí méně „tahat za plyn“, rychlejší reakce stroje na přidání plynu. A určitě by se našly další.
Nevýhody jsou: vyšší spotřeba (není to však pravidlem, protože pokud se všechny součástky zvolí dobře, dobře se sestaví a nastaví, změna spotřeby není až tak viditelná, neboť majitel není nucen jet tak často na hranici výkonu stroje a tím pádem i spotřeba tomu odpovídá), cena (proti koupi stroje o vyšším obsahu je to sice nesrovnatelně nižší cena, ale i tak se pohybujeme v řádů tisíců), vyšší namáhání ostatních součástek stroje, protože nejsou stavěny na zvýšený výkon a tomu odpovídající požadavky na mechanické součástky (rychleji se opotřebovávají a je třeba je dříve vyměnit), možnost poškození motoru nebo jiné mechanické části v důsledku závady při namáhání během vyššího výkonu a protože míra opotřebení nebo blížící se poškození nejsou většinou nijak dopředu identifikovatelné, když k tomu dojde, je míra poškození dosti vysoká a tím pádem i případné náklady na opravu. A v neposlední řadě je tu i fakt, že touto změnou přestává být skůtr provozovatelným na silnicích a jeho TP se stává neplatným, neboť došlo k úpravám, které nejsou schváleny ani výrobcem, ale ani úřady. Takže jízda na takovém stroji po veřejných komunikacích se dá přirovnat k jízdě bez techničáku nebo bez platné STK, případně bez obojího. Ať už tak nebo tak, je to nelegální.
Když je to nelegální, proč o tom vlastně uvažovat? Ono je to na rozhodnutí každého zvlášť. U nás je zatím v tomto směru jedna výhoda oproti např. Německu. Určitě už většina z Vás viděla video na YouTube, kde policie přijede na určité místo, vytáhne z dodávky mobilní „brzdu“ na měření výkonu a maximální rychlosti, začne zastavovat skůtristy apod. a měří, zda jejich stroj odpovídá tomu, co je v TP, tzn. když je to 50 nebo 125 ccm, zda maximální rychlost a výkon je stále v toleranci, tzn. že nejsou o moc vyšší, než jsou hodnoty uvedené v TP. Pokud zjistí, že tomu tak není, že pravděpodobně byly provedeny úpravy, které měly za následek nárůst výkonu, pro který však jejich stroj není stavěn nebo toto nemá zaznačeno v TP, pošlou ho na STK, kde dojde ke kontrole, případně k odstranění všech úprav na náklady majitele, navíc taky zřejmě i k dalším postihům a řešení na inspektorátu. Toto zatím u nás není, rozhodně jsem o tom neslyšel. To ale neznamená, že neexistuje u nás možnost zjištění těchto úprav a případného postihu. Může k tomu, sice s relativně malou pravděpodobností, například dojít při havárii, kde dojde k těžkému ublížení na zdraví druhé osoby a má dojít k plnění pojišťovnou. Pokud má podezření, že na stroji není něco v pořádku (například se zjistí, že podle vyšetřování policie ve chvíli srážky jel stroj rychlostí, která je vyšší, než je maximální rychlost u tohoto stroje), pak může poslat stroj na přezkoumání a pokud zjistí, že opravdu došlo k úpravám, které zcela změnily technické parametry stroje, plnění sice provede, ale částku pak bude vymáhat po majiteli skůtru a navíc ho určitě nahlásí na dopravní inspektorát. Podle mechanika vím, že bez změření poznat jen od oka pohledem na válec, zda jde o 50 nebo 70/90 ccm, je v podstatě nemožné. Stejné je to i u 150 ccm. Ale pokud by došlo k rozebrání nebo změření na brzdě, případně jiným testům, změny se zjistí. Osobně jsem zažil svého času situaci, kdy jsem měl díky zapečení pístních kroužků na výběr. Jít do stejného obsahu, jen od kvalitnějšího výrobce, nebo jít do vyššího obsahu, ale se všemi riziky z toho vyplývajícími. A protože nejsem dostatečně oprsklý, šel jsem do stejného obsahu. Zatím vím, že i kdybych šel na jakékoliv měření nebo zkoušku, nebudu mít problémy. Ale také vím, že větší obsah by mi zajistil vyšší rychlost, lepší jízdu do kopce, příjemnější cestování, kdy člověk stále nedrží tzv. „plyn pod krkem“. Pohrávám si s myšlenkou na výměnu válce, protože položit na prkno 35-40 tisíc za obsah 125 ccm nemůžu, ne, že by ty peníze nebyly, ale nic moc by mi pak nezůstalo. A výměna válce přijde na necelých 10 tisíc. A to je celkem dost velký rozdíl (myšleno co se týká financí). Někde i méně, záleží na materiálu a ceně hodinu práce servisu, pokud si to člověk neudělá sám doma. Navíc bych mohl sice prodat svoji současnou 50-ku, ale cena by byla nízká a kdo ví, zda by byl o ni zájem, když lze jezdit na 125 ccm s řidičákem sk. B. Takže je to dosti silné dilema, které bych rád měl vyřešeno do začátku sezóny. Bohužel nemám nic, co by mi toto rozhodování ulehčilo. A tak teprve čas ukáže, pro co se rozhodnu.
Jinak toto není návod, jak obejít zákon nebo ušetřit peníze. Jen je to konstatování, že tímto způsobem lze navýšit výkon, aniž bychom se zcela finančně vyčerpali, který má ale i svoji stinnou stránku, spočívající právě v oné nelegálnosti této úpravy. Nechám na každém zvlášť, co si o tom myslí a zda mu to přijde jako dobrý nápad nebo ne. Já to zatím odsunuji bokem, ale neshazuji to zcela ze stolu J.