"... i s málem jde poznat hodně"
Navigace: Čínská kráska > Pneumatiky a úniky vzduchu

Pneumatiky a úniky vzduchu

http://www.moto-ufo.cz/ultraseal-700ml--ekonomicke-baleni-,1662.html

Možnosti úniku vzduchu z pneumatik a náprava tohoto stavu, případně prevence

 

Každý se s tím asi setkal nebo setká. Přijde ke stroji nebo to pocítí i během jízdy, že něco není v pořádku. Částečně nebo zcela prázdná pneumatika. Defekt? Netěsnost? Stává se to u skůtru i silničních strojů. Důvody pro to mohou být v základu tři. Únik vzduchu z pneumatiky v důsledku poškození pneumatiky cizím předmětem. Únik vzduchu v důsledku poškození ráfku nebo ventilku, případně gumového výstupu pro ventilek z ráfku. Únik vzduchu v důsledku deformace pneumatiky a tím pádem vzniklé netěsnosti po obvodu ráfku. Poslední možnost není častá, dnešní gumy jsou natolik kvalitní, co se týká stálosti tvaru, že pokud se už vyskytne takový případ, je to tak markantní, že dojde k rychlému zjištění a nápravě. Druhý případ, deformace ráfku nebo únik kolem ventilku, je častější, i když ani tento není zcela běžný. K samotné deformaci ráfku dochází při nárazu nebo neopatrné jízdě po nerovném terénu, případně při nájezdu na obrubník nebo sjezdu z obrubníku. Větší množství případů netěsností v oblasti ventilku se vyskytuje u méně kvalitních pneumatik a dalších gumových částí v ráfku. Tyto pneumatiky mívají po svém obvodu nerovnosti nebo nezačištěná místa se zbytky gumy po vyjmutí z formy. Ty pak mohou způsobovat, že pneumatika nedoléhá přesně k okraji ráfku a po nějaké době začne docházet v místě nerovností k úniku vzduchu. Proto se občas setkávám s radami, aby majitel takovýchto pneumatik od neznámých, nebo právě díky opakovaným případům tohoto typu problémů hodně „známých“, značek raději koupil třeba i ty nejlevnější pneumatiky, ale nějaké běžné značky. Že se na ty čínské používají nejen nekvalitní formy, ale i směs, kterou někteří vcelku vtipně přirovnávají k recyklovaným PET lahvím. A taky proto pak tito lidé říkají, že čínské pneumatiky jsou vyloženě nebezpečné. Že sice přežijí samotný skůtr, protože i po ujetí mnoha kilometrů vypadají takřka netknutě,  ale za deště jet na nich je vyloženým hazardem se životem. Já sám mám značku Innova, Čína jak vyšitá. Ale zatím musím konstatovat, že se mi na nich jezdí dobře. Netvrdím, že nejsou lepší gumy nebo že na jiných by se mi nejezdilo lépe. Ale měl jsem možnost jet za sucha i deště a nikdy mě zatím nenechaly ve štychu. Ale právě u nich jsem se setkal s onou netěsností u ráfku. Jednu a půl sezóny v pohodě. Teprve letos „najednou“ začala ucházet. Po sundání, opětovném nasazení a přetěsnění je zase jako nová. Jsem v této oblasti laik, ale předpokládám, v rámci selského rozumu, že došlo během doby, co ji mám, k odchlípnutí gumy od ráfku, ke kterému ji tiskne tlak v pneumatice, ale pro lepší utěsnění se její obvod ještě natírá takovou směsí, která zlepšuje celkově přilnutí pneumatiky k ráfku. A tato hmota buď vyschnula nebo jen přestala těsnit a postupně došlo k vytvoření skuliny, kudy vzduch unikal, až do chvíle, kdy byla natolik už velká, že guma netěsnila takřka vůbec. Také se u čínských pneumatik (opět ale nejen u nich, fyzika platí u všech), spíše se jedná o ventilky, tvrdí, že takový ten gumový konec, který se nasazuje do ráfku a ve kterém je našroubován ventilek, časem buď ztvrdne a přestane těsnit, nebo  se už i stalo, že za jízdy z ráfku vypadl. Nikoho jsem přímo, komu by se toto stalo, nepotkal. Ale dá se tomu věřit (u čínských pneumatik bude asi větší pravděpodobnost, protože materiály, používané běžně u čínských výrobců, nejsou tak kvalitní a stálé ve svých vlastnostech – klasickým případem jsou plasty, které jsou  zprvu měkčené a na dotek příjemné, ale časem buď zkřehnou, neboť látky, které je změkčovaly, z nich již vyprchaly, nebo na povrchu začnou být „gumové až lepivé“, prostě změní se jejich vlastnosti, barva, pružnost atd.) U ventilku ta pružnost a schopnost se přizpůsobit tvaru předmětu, ke kterému je přitisknut, je opravdu důležitá, neboť i sebemenší změna vlastností vede ke vzniku mikrotrhlin nebo deformací tvaru a tím pádem pak začne unikat vzduch z pneumatiky. A poslední, původně ale první, případ je ten, kdy dojde k poškození pneumatiky proniknutím cizího předmětu do pneumatiky, k jejímu proražení a následnému úniku vzduchu z ní kolem onoho předmětu nebo vzniklým otvorem po něm. Tento defekt může způsobit hřebík nebo jiný podobný předmět, případně cokoliv dostatečně ostrého a pevného, co pronikne gumou až dovnitř pneumatiky, čímž poškodí její těsnost. Může se to stát kdekoliv, pravdou ale je, že vyšší pravděpodobnost je na nezpevněných cestách nebo při okraji vozovky, případně na cestě, kterou tvoří kostky. Tím chci říct, že pokud to není něco jako deska se hřebíkem čnícím vzhůru, je problém, aby se hřebík, ležící vodorovně na asfaltu, při přejetí otočil tak, že se do pneumatiky zapíchne. Spíše je to možné tam, kde takový předmět má možnost se do podloží vnořit a trčet do vzduchu, případně se může při přejetí například po kostkách stočit a následně se zabodnout do pneumatiky. Prostě pevný, rovný povrch není jistotou, že k defektu nedojde, pouze tato možnost je o dost menší, než na povrchu měkkém, nezpevněném, nerovném, s výtluky a podobně. Pro tento případ existuje několik možností, jak tuto nepříjemnost napravit. Jednou z nich jsou tzv. opravné knoty, což jsou různě dlouhé, knotu podobné, vulkanizační provázky, které se používají k utěsnění vzniklého otvoru. Dalším způsobem opravy je tekutá utěsňovací hmota, aplikovaná několika způsoby. Nalitím přes otvor po ventilku nebo vstříknutím z natlakované láhve tímtéž otvorem. A pak je tu třetí způsob, ale ten je spíše preventivní, i když ve svojí podstatě v základu je stejný jako ten druhý, tekutý přípravek, jen se liší tím, kdy se použije. A jak se jednotlivé způsoby používají? Knoty bývají v sadě spolu s průtažníkem a průrazníkem, případně s CO2 bombičkami. Jde o nástroje, které pomáhají při samotné aplikaci knotu. Průrazníkem se místo defektu „prorazí“ a opakovaným zasunováním do pneumatiky a jeho následným vytahováním z ní se místo defektu začistí a připraví pro samotnou aplikaci knotu. Ten se pomocí průtažníku, který má tvar jehly s okem na svém konci, do kterého se knot uchytí, zatlačí dovnitř začištěným otvorem. Dá se aplikovat i několik knotů, to podle velikosti defektu, jeho průměru. Po vtlačení do pneumatiky se vyčnívající konce venku zastřihnou na cca 3 mm délky. Pak je nutno pneumatiku nafoukat na potřebný tlak. To lze provést buď pomocí minikompresoru nebo autopumpy, případně pomocí přiložených CO2 bombiček ze sady s knoty. Výhody? Dostupná cena, nenáročná aplikace, minimální rozměry sady, možnost dokoupit knoty podle potřeby, stejně jako CO2 bombičky. Nevýhody? Je přece jen třeba trochu síly při použití průrazníku i při zasunování knotu do pneumatiky, v případě, že CO2 bombičky nesprávně použijeme nebo zapomene včas vyměnit použité za nové, máme sice utěsněné kolo, ale není ho čím dofoukat (v případě, že není po ruce kompresor nebo pumpa). Další ze způsobů opravy defektu, tekutá vulkanizační směs (Ultraseal apod.), funguje na tom principu, že po její aplikaci do pneumatiky se rozprostře po jejím vnitřním povrchu a v místě, kudy uniká vzduch, se začne tlačit z pneumatiky ven, přičemž na vzduchu postupně zatuhne a tak pneumatiku utěsní. U balení, ze kterého je tato  hmota nalévána do pneumatiky otvorem po ventilku, musíme počítat s tím, že budeme, stejně jako u knotu, potřebovat něco na nafouknutí pneumatiky po utěsnění místa defektu. Takže opět CO2 bombičky nebo pumpa nebo kompresor, což je malou daní za pohodlí při aplikaci a utěsnění defektu. U balení, kdy se hmota nachází v tlakové láhvi jako sprej, je výhodou to, že po nasazení na ventilek (není nutno ho demontovat) se zatlačením na láhev její obsah nebo jeho část vstříkne pod tlakem do pneumatiky, rozprostře se po jejím obvodu a právě díky přítomnému tlaku (hnacímu plynu) je pneumatika taktéž rovnou nahuštěna. Výhody? Jednoduchá aplikace. Minimální nároky na fyzickou sílu. Není až tak nutné mít  něco, čím bychom pneumatiku následně museli napumpovat. Nevýhody? Relativně vyšší cena. Vnitřek pneumatiky je od této hmoty znečištěn. Naštěstí v dnešní době jsou tyto hmoty vodou rozpustné a často i biologicky odbouratelné. Jen je třeba při příjezdu do pneuservisu na její aplikování upozornit mechanika, aby s ní počítal při sundávání pneumatiky z ráfku. Většinou jde o jednorázové balení. Neutěsní úniky po obvodu ráfku a u ventilku (dáno tím, na jakém principu funguje, ale ani knoty v těchto případech nepomohou). Posledním způsobem, který se s tím předchozím po stránce fyzikální i mechanické v podstatě shoduje, ale liší se ve způsobu aplikace, přesněji kdy se do pneumatiky dá, je antipich, který je aplikován preventivně ještě v době, kdy ještě k defektu nedošlo. Ve chvíli průniku hřebíku nebo jiného ostrého předmětu do pneumatiky ihned začne vzniklým otvorem hmota unikat a na povrchu pneumatiky vulkanizovat, takže nedojde k podstatnému úniku tlaku z pneumatiky a tím pádem není nutné ihned dofoukat. Toto se může stát i opakovaně. Výhody? Snadnost aplikace. Prevence. Minimální změny tlaku v pneumatice. Stejný účinek i při opakovaném defektu. Nevýhody? Relativně vyšší cena. Znečištění vnitřní strany pneumatiky. Omezená životnost a tím pádem i funkčnost hmoty, kdy po určité době je nutné pneumatiku sundat z ráfku, očistit ji od zbytků hmoty a případně opět aplikovat novou. U balení v láhvi nebo spreji je životnost také omezena, ale dokud je nepoužijeme, není pneumatika znečištěna a není nutno, pokud nedojde k defektu, ji sundávat dříve, než je sjetý vzorek. U všech těchto způsobů opravy defektu nebo i jeho prevence se doporučuje následně navštívit  pneuservis, aby pneumatiku profesionálně opravili . Na návodech mnoha výrobků podobného určení se sice uvádí, že lze na takto spravené pneumatice běžně dál jezdit. Ale už jsem se setkal s případem, kdy dotyčný poslechl a do pneuservisu nezajel. A po relativně krátké době se průnik opět obnovil, i když  v pneumatice ona tekutina stále byla. Takže ano, použít, ale v případě, že už dojde k defektu, nechat následně gumu v pneuservisu zkontrolovat a opravit !!!

A zde je několik odkazů na jednotlivé způsoby opravy, aby si čtenář mohl udělat alespoň letmou představu, o co jde, případně v jakých cenových relacích se pohybuje. Rovnou ale upozorňuji, že existuje mnoho výrobců od jednotlivých, výše zmíněných, způsobů opravy defektu, takže i ceny se mohou diametrálně lišit. Někdy jsou v sadě jen knoty a nářadí. Jindy obsahuje o CO2 bombičky nebo onen minikompresor. Tekutých přípravků do pneumatiky existuje nepřeberné množství, stejně jako jejich balení (podle toho, pro co jsou určeny – kolo, moto, auto, dodávka, přívěs, atd.) Jsou nalévací i pod tlakem. Proto se to nedá vyloženě zevšeobecnit, natož doporučit jen jednu značku nebo výrobce.

Opravná sada - knoty a příslušenství 

Antipich - tekutý přípravek do pneumatiky

Tekutý přípravek do pneumatiky - ve spreji (při aplikaci rovnou i natlakuje pneumatiku)

Průtažník 

Průrazník 

Náhradní knoty

CO2 bombičky 

Sada s přípravkem do pneumatiky, která obsahuje i mini kompresor

Preventivní přípravky proti defektu a po defektu

Antipichy - opravné sady

 
© cinska-kraska.netstranky.cz - vytvořte si také své webové stránky zdarma
počítadlo toplist